Довідка
про навчально-матеріальну базу методичного кабінету БЗШ № 5
Відповідно до Положення про методичний кабінет середнього закладу освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти України за № 385 від 28.10.1997 р., методичний кабінет Білоцерківської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 5 є організуючим центром методичної роботи з педагогічними працівниками закладу. Його діяльність визначається змістом внутрішкільної методичної роботи усіх професійних об’єднань педагогів. Головним завданням методичного кабінету є організація системи заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу педагогів та створення умов для їх самостійної та індивідуальної роботи.
У методичному кабінеті містяться нормативні документи, які регламентують діяльність закладу:
- Конституція України;
- Закон України «Про освіту»;
- Закон «Про загальну середню освіту»;
- Національна доктрина розвитку освіти;
- «Положення про загальноосвітній навчальний заклад»;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 778 «Про затвердження Положення про загальноосвітній навчальний заклад»;
- Постанова Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 779 «Деякі питання організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах у зв’язку з переходом на 11-річний строк навчання».
- Концепція профільного навчання у старшій школі;
- Інструкція з ведення шкільної документації у загальноосвітніх навчальних закладах І – ІІІ ступенів;
- план роботи БЗШ І – ІІІ ступенів № 5 на 2012-2013 н.р.;
- навчальні плани, програми;
- план роботи обласного опорного закладу освіти
з проблеми «Реалізація медико-педагогічного проекту
«Гармонія інтелекту та здоров’я «ПіснеЗнайка»
у школі І ступеня» на 2012-2013 н.р.;
- план роботи наукової лабораторії КОІПОПК здоров’язберігаючих технологій;
- методичний паспорт школи;
- накази про підсумки та організацію науково-методичної роботи у 2012-2013 н.р.;
- методичні рекомендації щодо вивчення предметів;
- матеріали методичної ради;
- матеріали педагогічних читань, науково-практичних конференцій, семінарів.
Домінуючою формою методичної роботи у закладі є методичні об’єднання педагогічних працівників, які реалізують підходи і стратегії, розроблені педагогічною та науково-методичною радою школи:
- учителів української мови і літератури ( керівник Мартинюк Т.В.);
- учителів іноземної мови ( керівник Науменко В.А.);
- учителів математики та інформатики (керівник Ширма Н.І.);
- учителів фізики та хімії (керівник Бондаренко О.В.);
- учителів історії, основ філософії, правознавства, етики (керівник Світлоока Г.І.);
- учителів біології, географії, основ здоров’я (керівник Васильєва В.В.);
- учителів російської мови та світової літератури (керівник Єфіменко І.В.);
- учителів початкових класів (керівник Нагорна І.Д.);
- учителів фізичного виховання, захисту Вітчизни (керівник Ширма В.В.);
- - учителів технічної та обслуговуючої праці, музики, образотворчого мистецтва, художньої культури (керівник Войцехівська В.Є.);
- класних керівників 5-8 класів (керівник Яковенко Л.М.);
- класних керівників 9-11 класів (керівник Мазій М.В.).
Матеріали шкільних методичних об’єднань, зібрані у методичному кабінеті, містять:
- плани роботи ШМО;
- протоколи засідань ШМО;
- розробки уроків та позакласних заходів;
- портфоліо ШМО;
- портфоліо учителів кафедр;
- особисті та зведені діагностичні карти педагогів;
- тексти виступів педагогів на засіданнях ШМО, ММО, педрадах, семінарах тощо.
З метою реалізації шкільних навчально-виховних проектів організовані творчі групи, матеріали роботи яких зберігаються у методичному кабінеті:
- “Соціальна адаптація” (керівник Рудавська О.М,);
- “Крок за кроком” (керівник Пазініч Л.Б.);
- “Правова освіта і правове виховання” (керівник Поліщук В.М.);
- “ПіснеЗнайка” (керівник Грозна Н.Д.);
- “Обдарованість” (керівник Михайлюк Н.М.);
- “Інформаційні технології” (керівник Бількевич Л.Ю.);
- “Культура здоров’я” (керівник Пасічник Г.І.);
- “Щаслива родина – щаслива країна” (керівник Васильєва В.В.);
- “Методика проведення тренінгів” (керівник Волкова О.Б.);
- “Медіаосвіта” (керівник Бондаренко О.В.);
- “Роздільне навчання” (керівник Світлоока Г.І.).
Вимоги до організації сучасного уроку, його структури, схеми проведення аналізу та самоаналізу уроку, рекомендації щодо проведення творчого уроку та інші матеріали зібрано у папці “Сучасний урок”. Папка “На допомогу вчителю” містить матеріали для теоретичної підготовки учителя до педагогічної діяльності, рекомендації щодо організації роботи з учнями, батьками, рекомендації по роботі з учнями, які потребують особливої уваги, з учнями з девіантною поведінкою, з обдарованими дітьми, рекомендації та пам’ятки щодо використання різноманітних новітніх методів та технологій навчання та виховання учнів тощо. Багатий матеріал зібрано у папці “Молодому вчителю”: дидактичні поради щодо організації навчально-виховного процесу, вимоги до організації та проведення уроку, дидактичні принципи, рекомендації психолога для молодих учителів тощо.
Науково-методична проблема школи «Педагогічна взаємодія учасників навчально-виховного процесу у забезпеченні розвитку особистості дитини, у формуванні життєвих компетентностей випускника школи» сконцентрувала зусилля усього педагогічного колективу і є однією з найважливіших форм трансформації педагогічної науки та передового досвіду у шкільну практику. Робота педагогічного колективу над єдиною науково-методичною проблемою активізує методичну діяльність кожного вчителя і сприяє підвищенню його теоретичної підготовки. І це, у свою чергу, значно підвищує ефективність та результативність навчально-виховного процесу. Педагогічний колектив школи працює над проблемою другий рік. Методичний кабінет містить усі напрацювання з даного питання.
Важливою формою методичної роботи є проведення теоретичних семінарів, семінарів-практикумів, конференцій, методичних фестивалів, педагогічних читань. Саме під час семінарів педагоги через інтерактивні форми роботи розвивають власні комунікативні та організаторські навички, отримують актуальну теоретичну психолого-педагогічну інформацію, знайомляться з досягненнями сучасної науки, передового досвіду. У методичному кабінеті зібрано матеріали:
- методичний семінар-практикум «Найбільш типові помилки у роботі вчителя» (жовтень 2011 р.);
- психолого-педагогічний семінар «Форми і методи роботи з обдарованими дітьми» (жовтень 2011 р.);
- семінар-практикум «Інтерактивні технології у навчанні та вихованні» (листопад 2011 р.);
- семінар-тренінг «Емпауермент як модель успішної життєтворчості» (листопад 2011 р.);
- семінар-тренінг «Способи впливу на прояви дитячої агресії» (грудень 2011 р.);
- семінар-практикум «Синдром професійного вигорання: як зберегти психоемоційне здоров’я вчителя» (березень 2012 р.).
- семінар-практикум «Психологічний супровід здібних та обдарованих дітей. Ознайомлення з програмою роботи з обдарованими дітьми на 2012-2013н.р.» (серпень 2012 р.);
- методична консультація «Підвищення професійної майстерності вчителя. Технологія педагогічного супроводу учнів в освітньому просторі» (вересень 2012 р.);
- - семінар-практикум «Здоров’язберігаючі технології на уроці, методика їх проведення» (листопад 2012 р.);
- семінар-практикум: «Ділова гра як метод активного навчання» (грудень 2012 р.);
- методичний семінар: «Цінність та самоцінність особистості у психології, педагогіці та суспільстві» (січень 2013р.).
У 2012-2013 н.р. проводилися педагогічні читання на теми:
- «Вплив історії хрещення Київської Русі на розвиток освіти в державі. Філософські та культурологічні аспекти» (до 1025 річчя хрещення Київської Русі);
- «Нові підходи у вихованні. Чи потрібні нам духовні цінності?».
Одним із напрямків методичної роботи у школі є забезпечення зростання фахового та наукового рівня педагогічного колективу школи. У 2011-2012 н.р. якісний рівень колективу складає 52%, а саме: всього працівників – 56, методистів – 9, старших учителів – 8, «Відмінників освіти» - 10, з вищою кваліфікаційною категорією – 29, з І категорією – 12, з ІІ категорією – 4, спеціалістів – 11.
Папка «Курсова перепідготовка педагогічних кадрів» містить такі матеріали:
- перспективний план курсової перепідготовки на 2012-2017 рр.;
- наказ управління освіти і науки Білоцерківської міської ради «Про організацію курсового підвищення кваліфікації керівних та педагогічних кадрів у 2012-2013 н.р.» № 124 від 09.08.2012р.;
- наказ «Про проходження вчителями школи курсової перепідготовки у 2012-2013 н.р.» №151-о від 21.09.2012р.;
- плани-графіки проведення курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників у 2012-1013 н.р. на базі КОІПОПК;
- довідки про проходження курсової перепідготовки.
Однією з форм оцінки діяльності педагогічного працівника є атестація. Атестація проводиться відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних кадрів, планово. У папці «Атестація педагогічних кадрів» зібрано матеріали:
- наказ управління освіти і науки Білоцерківської міської ради «Про створення атестаційної комісії управління освіти і науки Білоцерківської міської ради для проведення атестації педагогічних працівників навчальних закладів м.Білої Церкви у 2012-2013 н.р.» № 170 від 20.09.2012р.;
- наказ «Про створення атестаційної комісії для проведення атестації педагогічних працівників БЗШ № 5 у 2012-2013 н.р.» № 153-о від 26.09.2012р.;
- наказ «Про проведення атестації педагогічних кадрів БЗШ № 5 у 2012-1013 н.р.» № 161-о від 10.10.1012р.;
- план засідань атестаційної комісії на 2012-2013 н.р.;
- графік проведення атестації педагогічних кадрів у 2012-1013 н.р.;
- заяви педагогічних працівників на чергову атестацію;
- листи рейтингової оцінки педагогічної діяльності учителів, що атестуються;
- перспективний план проходження атестації на 2012-2017 рр.;
- матеріали засідань атестаційної комісії, книга протоколів;
- анкети для учнів та батьків щодо вивчення думки про вчителів, які атестуються;
- матеріали залікових завдань з педагогіки, психології та методик викладання предметів для вчителів, що атестуються.
Методичний кабінет школи забезпечений необхідними для проведення науково-методичної роботи технічними засобами:
- комп’ютер з підключенням до мережі Інтернет;
- прінтер;
- ксерокс.
Науково-методична література оформлена у вигляді виставки. У методичному кабінеті наявна картотека науково-методичної літератури, каталог публікацій педагогів школи у фаховій освітянській пресі.
Систематизовано матеріали позакласної, позашкільної роботи :
- матеріали виховної роботи;
- сценарії позакласних та позашкільних заходів;
- матеріали підсумків олімпіад, МАН;
- графіки проведення додаткових занять, консультацій, гуртків, факультативів.
Матеріали дослідно-експериментальної роботи та інноваційної діяльності оформлені у збірки: матеріали роботи за медіаосвітнім проектом “Масові комунікації та освіта” та проектом “Гармонія інтелекту і здоров’я “ПіснеЗнайка”.
100 % учителів школи пройшли навчання за програмою “Intel”, мають сертифікати.
Методичний кабінет містить банк даних педагогічних знахідок, досвіду, освітніх технологій:
- виставку матеріалів передового педагогічного досвіду;
- банк даних про вчителів, які працюють в інноваційному режимі;
- банк даних про якісний склад педагогічних працівників;
- картотеку передового педагогічного досвіду;
- картотеку психолого-педагогічної літератури;
- відеотеку та медіа теку кращих освітянських доробок школи;
- банк даних комп’ютерних програм для підтримки вивчення загальноосвітніх дисциплін.
Оформлено матеріали роботи з обдарованими дітьми:
- створено банк даних обдарованих дітей;
- розроблено рекомендації по роботі з обдарованими дітьми для педагогів та батьків;
- буклети;
- особові картки обдарованих учнів.
У методичному кабінеті школи створено банк даних уроків з мультимедійним супроводом, матеріали оформлено у збірки та створено медіатеку даних матеріалів:
- “Мультимедійний супровід уроків математики”;
- “Мультимедійний супровід уроків української мови та літератури”;
- “Мультимедійний супровід уроків світової літератури;
- “Мультимедійний супровід уроків біології та географії”;
- “Мультимедійний супровід уроків історії та правознавства”;
- “Мультимедійний супровід уроків фізики та астрономії”;
- “Мультимедійний супровід уроків хімії”;
- “Мультимедійний супровід уроків іноземної мови”;
- “Мультимедійний супровід уроків у початковій школі”.
У методичному кабінеті оформлено виставку авторських програм, методичних та навчальних посібників, розроблених учителями школи, підшивку педагогічних газет та журналів, періодичної преси з питань освіти.
Організація науково-методичної роботи у школі позитивно впливає на якість навчально-виховного процесу та діяльність педагогічних працівників, підвищує професійну компетентність вчителя як одну із провідних значущих якостей, удосконалює здатність реалізувати свої знання на практиці, поглиблює комплекс педагогічних умінь, розширює загальний світогляд. Це допомагає вчителю виробити свій стиль педагогічної діяльності, передбачити труднощі, пов’язані з власним особистісним розвитком, досягти високого рівня теоретичної та методичної підготовки, оперативно і гнучко прореагувати на вимоги часу, розвивати власні творчі здібності та професійну майстерність.